• digilehti
  • Tietoa blogista
Teetuokio

Teenautintoja kuvin ja sanoin

  • Tutustu verkkokauppaan
  • Kategoriat
    • Japanilainen teekulttuuri
    • Japanilainen vihreä tee
    • Musta tee
    • Mytologia
    • kiinalainen teekulttuuri
    • Kiinalainen vihreä tee
    • Oolong tee
    • Teen historia
    • Teen terveysvaikutukset
    • Yleinen
Japanilainen teekulttuuri, Japanilainen vihreä tee, Mytologia, Teen historia, Yleinen  /  30.9.2015

Baisao (1675-1763)

by Matias

Tee liittyy Aasiassa niin vahvasti taiteeseen ja uskontoon, että tee on välttämättömästi vetänyt puoleensa monta mieleenkiinstoista henkilöä. Yksi näistä on japanilainen Baisao, joka harjoitti eräänlaista luostariin sitoutumatonta zen-buddhalaisuutta.

Baisao syntyi Japanissa vuonna 1675 Hizenin maakunnan Kyushussa. Sama alue tunnetaan paikkana, jonne munkki Eisai kylvi aikoinaan ensimmäiset Kiinasta tuomansa teesiemenet. Hänen isänsä oli kungfutselainen lääkäri, ansioitunut runoilija sekä chado-teeseremonian harjoittaja, joka kuului Hizenin hallitsevaan sukuun.

Hizen sittemmin muuttunut maakunta sijaitsi lähellä Nagasakia, jossa toimi myös ainoa ulkomaalaisille (kiinalaisille ja hollantilaisille) avoin satama. Tätä kautta oli muutama vuosikymmen ennen Baisaon syntymää saapunut Japaniin kiinalaisia zen-opettajia, jotka muodostivat kiinalaisvaikutteisen Obaku-koulukunnan Japaniin. Juuri tätä zen-suuntausta Baisao alkoi opiskelemaan 11-vuotiaana.
Hän vietti suuren osan munkkivuosistaan matkustellen ja vieraillen eri opettajien luona, mutta enimmäkseen hän pysytteli opettajansa luona Kyushussa Ryushin-ji -temppelissä. Opettajansa kuoleman jälkeen, vietettyään melkein kolmekymmentä vuotta Kyushussa, Baisao suuntasi pääkaupunkiin Kiotoon, ja tästä alkoi hänen elämänsä seuraava suuri vaihe.

Noin vuodesta 1725 Baisao vietti kymmenen vuotta matkustellen Kioton ja Osakan alueella, kunnes viimein asettui noin 60-vuotiaana Kiotoon myymään teetä. Ensin hän myi teetä pysyvyllä paikalla Fushimi-sillalla, mutta lopulta alkoi pystyttämään kauppansa erityisesti paikallisten nähtävyyksien luokse. Matkoillaan Baisao kuljetti teevälineitään hartioillaan kahdessa bambu-kantokorissa. Hän ei pyytänyt teestään maksua, mutta keräsi lahjoituksia bambuputkiin henkensä pitimiksi.

Vuonna 1741 Baisao joutui palaamaan Hizeniin uusimaan lupansa, joka mahdollisti toiminnan Kyushun maakunnan ulkopuolella. Täällä Baisao rekisteröi itsensä Osakan asukkaaksi vältääkseen matkustusluvan rajoitukset, ja luopui pappiudestaan. Baisao otti maallikkonimekseen Ko Yugai. Hän piti silti yllä yhteyksiä munkkiystäviinsä ja myös asui ajoittain buddhalaisissa temppeleissä.

Noin 70-vuotiaana Baisao alkoi opettamaan zeniä. Hänen oppilaisiinsa kuului muutamia munkkeja sekä maallikkoja. Vuonna 1754, noin 80-vuotiaana, Baisao ei enää kyennyt toimimaan aktiivisesti teenmyyjänä, vaan poltti teevälineensä ja keskittyi zenin opettamiseen. Tänä aikana Baisao ansaitsi elantonsa lähinnä kalligrafialla ja lahjoituksilla. Baisao kuoli 88-vuotiaana vuonna 1763. Baisaon toivomuksia noudattaen hänen ystävänsä sirottelivat hänen tuhkansa Kamo-jokeen.

Eräitä kiinnostavia johtopäätöksiä voi vetää Baisaon runoista, jotka kertovat tuon ajan teekulttuurista. Ensinnäkin Baisaon valmistama tee oli senchaa, lehtiteetä, joka oli vielä uutuus Japanissa. Ilmeisesti hän myös haudutti teetä suoraan kannussa, jossa keitti vetensä. Kannun manitaan ollen kiinalaista savea, ei rautaa kuten chadossa käytetyt tetsubinit. Kirjassa on myös maalaus tästä savikannusta: siinä on kahva sivulla, ja tässä se muistuttaa huomattavasti Chao Zhou -lieden kannua. Ilmeisesti näitä kannuja ja liesiä (joita kutsuttiin bofuraksi) tuotiinkin Kiinasta Japaniin, ja näiden pohjalta syntyivät japanilaiset teekannut, joissa on myöskin kahva sivulla.

Useassa runossa Baisao myös mainitsee polttaneensa liedessä männynkäpyjä sekä puun lehtiä, joka on hyvin kaukana nykyaikaisesta ihanteesta käyttää saviliedessä vain hienoimpia oliivinsiemenhiiliä! Erittäin mielenkiintoista on myös se, että Baisao käytti maifan-kiviä vedessään. Nykyaikanakin jotkut teenjuojat pyrkivät parantamaan vedenlaatuaan uittamalla näitä kiviä teevedessään.

Baisaon runoissa on havaittavissa selkeää pessimistisyyttä teekulttuurin suhteen. Moneen otteeseen hän valittelee, että ihmiset keskittyvät vain teen värin, tuoksun ja maun arvioimiseen, jolloin teestä jää puuttumaan oleellisin, hengellinen osa. Baisaon aikaan tee ehkä saavuttikin suosiotaan eräänlaisena kultturellina vapaa-ajan harrastuksena.

My guests get old Chao-chou’s one cup tea;
and whoever can grasp the taste in that cup
whether stranger or friend, knows my true mind.

-Waddel, Norman (2008): Baisao – The Old Tea Seller: Life and Zen Poetry in 18th Century Kyoto

Tags

  • baisao
  • teefilosofi
  • zen

Artikkelien selaus

Teekupilla on väliä
Mansikan makuinen teesyksy

Jaa ajatuksia Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Avainsanat

  • darjeeling
  • fermentaatio
  • first flush
  • hapettuminen
  • hauduttaminen
  • intialainen tee
  • irtotee
  • japanilainen tee
  • japanilainen vihreä tee
  • jasmiini
  • jasmiinitee
  • joulu
  • keittäminen
  • kiina
  • kiinalainen
  • kiinalainen tee
  • kiinalainen vihreä tee
  • kofeiiniton
  • matcha
  • musta tee
  • oolong
  • puerh
  • Rooibos
  • ruusu
  • sencha
  • Tai Ping Hou Kui
  • taiwan
  • taiwanilainen tee
  • tee
  • teefilosofia
  • teehistoria
  • teekakku
  • teekannu
  • teekulttuuri
  • teekuppi
  • teemalja
  • teen hauduttaminen
  • teen haudutus
  • teen historia
  • teen maistelu
  • teen maku
  • terveysvaikutukset
  • valkoinen tee
  • vesi
  • Vihreä tee

Kategoriat

  • Chai
  • Hibiscus
  • Japanilainen teekulttuuri
  • Japanilainen vihreä tee
  • kahvi
  • kiinalainen teekulttuuri
  • Kiinalainen vihreä tee
  • Korealainen tee
  • Matcha
  • Maustettu tee
  • Musta tee
  • Mytologia
  • Oolong tee
  • puerh
  • Reseptit
  • Rooibos
  • Suklaa
  • Teen hauduttaminen
  • Teen historia
  • Teen terveysvaikutukset
  • Yerba Mate
  • Yleinen
  • Yrtti

www.chaya.fi

Viimeisimmät artikkelit

  • Katsaus vuoden 2022 blogipostauksiin!
  • Joulun herkullisimmat teet tuovat joulun maun kotiisi!
  • Joulupukin konttiin DIY kuorintavoide teestä!
  • Tee Japanissa – arjen piristys ja herkkuhetkien maustaja
  • Tai Ping Hou Kui – yksi Kiinan kymmenestä parhaasta teestä!
  • Elara by LyraThemes
  • www.chaya.fi